Докторски – уметнички пројекат изложба радова доц. Јасне Гулан Ружић са Катедре за цртање Департмана ликовних уметности под називом „Померање центра и парадокс кретања“ биће отворена у петак 18. септембра 2020. са почетком у 19 часова у Галерији „Чедомир Крстић“ у Пироту.
На изложби је приказано тридесетак радова који припадају аналитичкој уметности, а назив је добила по серији графика које чине једну целину и у непрекинутом низу приказују процес померања центра. У оквиру те серије истражујем девет позиција фиктивног центра, при чему паралелно пратим двe појаве: трансформисање линеарне структуре целокупног система када је условљена постепеним измештањима тачке фокуса, и ефекте рецепције дела са парадоксом кретања приликом континуираног посматрања низа композиција.
Померање центра по хоризонталној оси је концептуални поступак, заправо експеримент, који је заснован на манипулативној игри са идентичним модулима облика ромба. Модуларност представља елементарни стваралачки принцип у мом раду. Геометријску структуру композиција изводим у форми линеарне схеме графичког растера у техници линореза. Монохромне беле површине констуришу мрежу својим граничним линијама, те се у пресецима дијагоналних и хоризонталних линија формира правилна структура ромбоидне схеме. Даљим експериментисањем радим са трансформацијама ових структура: истражујем како свако и најмање померање центра трансформише читаву структуру од центра ка периферији, која се потенцијално протеже у бескрај.
Посматрањем композиција из различитих позиција ствара се више перцептивних ситуација, пошто тачка посматрања није фиксна. Сам центар се заправо не помера, али привид његовог померања остварује се само посматрањем у односу на претходну композицију или ону која следи. Када се посматрач креће, јавља се ефекат кретања ове тачке. Слично као и илузија посматрања из воза који се креће , намера је да се посматрач доведе у ситуацију у којој на тренутак не може са сигурношћу да процени да ли се центар структуре помера зато што се посматрач креће или се тај центар помера независно од кретања човека. Када човек истовремено хода и погледом прати центар ових композиција, уочава парадокс да се овај центар креће брже од њега, било да се он креће с лева на десно или обрнуто.
Доц.Јасна Гулан Ружић
Приказани радови део су треће фазе докторског уметничког пројекта под називом Оптичка обмана и ерос – искуство парадокса на пољу ексцентричне геометрије, који се реализује у оквиру докторских уметничких студија на Ликовном департману Акакдемије уметности у Новом Саду.