Oдржан уметнички апикомплекс институција српске Aтине на Светски дан пчела
„Ово је била ретка прилика да заједно раде два департмана, Департман ликовних и примењених уметности и Департман драмских уметности. Наша је жеља да таквих могућности има што више“ изјавила је проф. Босиљка Зиројевић, уживајући у инсталацијама својих студената и студенткиња обавијеним у музику пчела која ће се од 20. до 27. маја свакодневно разливати по простору централног степеништа Матице српске.
Пројектом „Пчела радилица: Хармонија и геометрија”, кроз in-situ радове и звучне инсталације, у сарадњи студената и студенткиња са два департмана Академије уметности, истраживала се симболика пчела и њихова повезаност са културом и идентитетом, обележавајући истовремено 160 година пресељења Матице српске у Нови Сад и 50 година постојања Академије уметности. Овако конципирана уметничка инсталација представља сарадњу студената и студенткиња Академије уметности – са Департмана музичке уметности и Департмана ликовних и примењених уметности, под менторством редовних професорки Александре Вребалов и Босиљке Зиројевић Лечић, а на иницијативу Фондације „Лаза Костић“.
У изабраном простору Матице српске, уметнички објекти и звучни сегменти инспирисани симболиком пчела, промишљани су и реализовани са визијом да ненаметљиво утичу на нови начин интеракције посетилаца са простором. Као спој уметности, историје, културе и природе, овакав концепт обогаћује културну сцену и промоцију свести о културном, друштвеном и биодиверзитету. Славна композиторка, проф. Александра Вребалов је звучним инсталацијама својих студената и студенткиња пожелела свим присутнима у Матици српској и онима који у њу долазе послом, пружи атмосферу мира, рада, организације, слоге, свега онога што карактеристише пчелу, и тако обавије посетиоце Матице српске атмосфером која влада на сваком добро организованом, сложном пчелињаку. Посебно благотворно делује и мирис воска од којег је стручно направљено воштано саће, постављено изнад централних степеница на главном улазу у Матицу српску.
Уметници и уметнице који су са својим радовима учествовали у реализацији уметничке инсталације у оквиру пројекта „Пчела радилица: Хармонија и геометрија” су: Мирјана Миловановић, Владимир Сарић, Филип Најдановић, Нађа Чајкаш, Сара Спасојев и Теодора Максимовић. Звучне сегменте урадили су Димитрије Бељански и Алексеј Мрдаковић.
По узору на пчеле
„По узору на пчеле, која је пример савршене слоге, енергији кошнице коју производи сама и по пожртвовању, тако су и све учеснице уметничког апикомплекса, у савршеној слози, произвеле „музичку изложбу“ сопственим, али умреженим енергијама, обједињујући све у једну. Фондација „Лаза Костић“ је, попут прополиса, повезала и увезала кошницу Матице српске, врсне професорке – пчелице извиђачице обишле су „пашу“ и дале стручне координате својим студентима и студенткињама, да би, попут пчелица радилица, изврцале свака свој, потпуно уникатни мед. Учешће Музеја пчеларства „Живановић” дало је још једну димензију овом пројекту, подсећајући на чињеницу да је др Јован Живановић (1841-1916), пријатељ Лазе Костића, истакнути члан Матице српске, био и оснивач модерног пчеларства у Србији“, открила је Марина Милић Радовић.
„Уметнички апикомплекс” наставља необичне укрштаје пчеле, Матице српске и Академије уметности у Новом Саду, које је Фондација „Лаза Костић” премијерно покренула антологијом „Пчелојављење“ 2018, а затим „Пчелојављењем у музици” 2022. године. Тада су сопранке Радослава Воргић Журжован и Памела Киш Игњатов, уз реномираног пијанисту Џулијуса Дрејка из Лондона, премијерно у Матици српској извеле композиције Доротее Вејновић и Љубомира Николића, на тему пчеле, кроз својеврсни „медоносни укрштај” у директном преносу са Шекспировим институтом у Стратфорду.
Фотографкиња у оквиру пројекта: Милана Милованов, студенткиња АУНС