„Ovo je bila retka prilika da zajedno rade dva departmana, Departman likovnih i primenjenih umetnosti i Departman dramskih umetnosti. Naša je želja da takvih mogućnosti ima što više“ izjavila je prof. Bosiljka Zirojević, uživajući u instalacijama svojih studenata i studentkinja obavijenim u muziku pčela koja će se od 20. do 27. maja svakodnevno razlivati po prostoru centralnog stepeništa Matice srpske.
Projektom „Pčela radilica: Harmonija i geometrija”, kroz in-situ radove i zvučne instalacije, u saradnji studenata i studentkinja sa dva departmana Akademije umetnosti, istraživala se simbolika pčela i njihova povezanost sa kulturom i identitetom, obeležavajući istovremeno 160 godina preseljenja Matice srpske u Novi Sad i 50 godina postojanja Akademije umetnosti. Ovako koncipirana umetnička instalacija predstavlja saradnju studenata i studentkinja Akademije umetnosti – sa Departmana muzičke umetnosti i Departmana likovnih i primenjenih umetnosti, pod mentorstvom redovnih profesorki Aleksandre Vrebalov i Bosiljke Zirojević Lečić, a na inicijativu Fondacije „Laza Kostić“.
U izabranom prostoru Matice srpske, umetnički objekti i zvučni segmenti inspirisani simbolikom pčela, promišljani su i realizovani sa vizijom da nenametljivo utiču na novi način interakcije posetilaca sa prostorom. Kao spoj umetnosti, istorije, kulture i prirode, ovakav koncept obogaćuje kulturnu scenu i promociju svesti o kulturnom, društvenom i biodiverzitetu. Slavna kompozitorka, prof. Aleksandra Vrebalov je zvučnim instalacijama svojih studenata i studentkinja poželela svim prisutnima u Matici srpskoj i onima koji u nju dolaze poslom, pruži atmosferu mira, rada, organizacije, sloge, svega onoga što karakteristiše pčelu, i tako obavije posetioce Matice srpske atmosferom koja vlada na svakom dobro organizovanom, složnom pčelinjaku. Posebno blagotvorno deluje i miris voska od kojeg je stručno napravljeno voštano saće, postavljeno iznad centralnih stepenica na glavnom ulazu u Maticu srpsku.
Umetnici i umetnice koji su sa svojim radovima učestvovali u realizaciji umetničke instalacije u okviru projekta „Pčela radilica: Harmonija i geometrija” su: Mirjana Milovanović, Vladimir Sarić, Filip Najdanović, Nađa Čajkaš, Sara Spasojev i Teodora Maksimović. Zvučne segmente uradili su Dimitrije Beljanski i Aleksej Mrdaković.
Po uzoru na pčele
„Po uzoru na pčele, koja je primer savršene sloge, energiji košnice koju proizvodi sama i po požrtvovanju, tako su i sve učesnice umetničkog apikompleksa, u savršenoj slozi, proizvele „muzičku izložbu“ sopstvenim, ali umreženim energijama, objedinjujući sve u jednu. Fondacija „Laza Kostić“ je, poput propolisa, povezala i uvezala košnicu Matice srpske, vrsne profesorke – pčelice izviđačice obišle su „pašu“ i dale stručne koordinate svojim studentima i studentkinjama, da bi, poput pčelica radilica, izvrcale svaka svoj, potpuno unikatni med. Učešće Muzeja pčelarstva „Živanović” dalo je još jednu dimenziju ovom projektu, podsećajući na činjenicu da je dr Jovan Živanović (1841-1916), prijatelj Laze Kostića, istaknuti član Matice srpske, bio i osnivač modernog pčelarstva u Srbiji“, otkrila je Marina Milić Radović.
„Umetnički apikompleks” nastavlja neobične ukrštaje pčele, Matice srpske i Akademije umetnosti u Novom Sadu, koje je Fondacija „Laza Kostić” premijerno pokrenula antologijom „Pčelojavljenje“ 2018, a zatim „Pčelojavljenjem u muzici” 2022. godine. Tada su sopranke Radoslava Vorgić Žuržovan i Pamela Kiš Ignjatov, uz renomiranog pijanistu Džulijusa Drejka iz Londona, premijerno u Matici srpskoj izvele kompozicije Dorotee Vejnović i Ljubomira Nikolića, na temu pčele, kroz svojevrsni „medonosni ukrštaj” u direktnom prenosu sa Šekspirovim institutom u Stratfordu.
Fotografkinja u okviru projekta: Milana Milovanov, studentkinja AUNS