Iz kataloga:
Uvodna reč
Sa velikim zadovoljstvom Udruženje likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Vojvodine (UPIDIV) predstavlja četvrtu po redu Bijenalnu izložbu „Jesenji salon”. Izložba traje od 9. do 20. septembra 2024. godine, održava se u novoj galeriji Akademije umetnosti u Novom Sadu i obeležava 60 godina našeg Udruženja.
„Jesenji salon” prikazuje radove iz različitih oblasti primenjenih umetnosti, u kojima su estetika i funkcija spojene u harmoničan izraz. Izložba okuplja 50 umetnika, članova UPIDIV-a i gostiju iz Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije (ULUPUDUS-a). Na svečanom otvaranju biće dodeljene nagrade za životno delo zaslužnim članovima UPIDIV-a.
Ovogodišnja izložba nastavlja tradiciju ranijih jesenjih izložbi UPIDIV-a pod novim imenom, koje teži da evocira duh nekadašnjeg Novosadskog salona. Stručna vođenja koja će biti organizovana tokom trajanja „Jesenjeg salona” omogućiće posetiocima dublji uvid u izložena dela i proces njihovog stvaranja.
Održavanje ovogodišnje izložbe sufinansira Gradska uprava za kulturu Novi Sad. Izložba „Jesenjeg salona” realizovana je zahvaljujući entuzijazmu i posvećenosti članova i uprave UPIDIV-a, koji su svojim zalaganjem doprineli da ova manifestacija (p)ostane važan događaj u kulturnom kalendaru našeg grada.
Pozivamo Vas da nam se pridružite i svojim prisustvom doprinesete svečanom slavljenju umetnosti i kreativnosti.
U Novom Sadu, Nenad S. Lazić
predsednik US UPIDIV-a
Čemu Jesenji salon?
Velike izložbene smotre primenjene umetnosti i dizajna poput ovogodišnjeg Jesenjeg salona imale su i imaju svoju jedinstvenu funkciju, a to je prezentacija rada umetnika i dizajnera. Međutim, odmah se nameće i pitanje, kome se prezentuje ovaj rad i zašto?
Da li široj publici željnoj estetskog doživljaja? Profesionalcima iz iste struke? Ili možda, budućim investitorima koji žele da implementiraju rad umetnika u neki javni ili privatni prostor? Ili kupcima – ljubiteljima primenjene umetnosti i dizajna, koji su prosto kolekcionari? Konačno, ne treba izostaviti ni onu kategoriju pojedinaca koji nagonski žele da poseduju umetničko delo kako bi oplemenili svoj habitat ili nekome jednostavno učinili dar.
Da budemo iskreni, sami umetnici izlažu svoja dela i zbog ličnih interesa poput nagrada, certifikata ili isticanja svog statusa, a zatim i radi kontinuiranog prisustva u svetu umetnosti. Učestvovanjem na ovakvim izložbama svi oni šire svoje lične i profesionalne vidike tako što se upoznaju sa tekućom umetničkom produkcijom.
Međutim, ovo nisu jedini razlozi zbog kojih negujemo ovakve manifestacije. Njima često obeležavamo i važne trenutke iz lokalne ili nacionalne istorije, kao što su dani oslobođenja od fašizma. Ipak najbitniji razlog zašto ih organizujemo jeste pokazivanje našeg civilizacijskog trenutka, koji u sebi nosi pitanja: ko smo, šta smo i kuda idemo.
Uprkos tome što prepoznajemo probleme, čini nam se da nam je svima teško da glasno odgovorimo na ova ključna pitanja današnjice. Primenjena umetnost, po etimologiji svoga naziva, podrazumeva praktičnu primenu, kao i dizajn. Kad primenjeni umetnici i dizajneri nemaju podršku investitora, njihov posao postaje obesmišljen. Današnja situacija je upravo takva: nepostojanje velikih ili nešto manjih javnih investicija, privatnih ili državnih, i privreda kojoj domaći dizajneri ne trebaju. Zato su ovakvim stanjem stvari, primenjena umetnost i dizajn kod nas izgubili ono što je uvaženi kolega Arsić nazivao “disciplinskom autonomijom”. Trenutno faktičko stanje evidentno je proizvelo lutanje umetnika i krizu u sferi primenjene umetnosti i dizajna. Mi danas na izložbama većinom uočavamo umetnička dela i modele dizajna, ali sad u novim kontekstualizacijama koje je proizvela zamena teza – tako što se segment primenjena zanemaruje i izjednačava sa drugim delom iz naziva umetnost, pa modeli dizajna postaju unikati umesto primeri mašinski multipliciranih proizvoda.
Uprkos ovom teorijskom paradoksu i propitivanju čemu Jesenji salon, ovaj trenutak ipak je dobar, bar dok ne postane bolji – možda već sledeće jeseni. Ova izložba pruža priliku za preispitivanje, osvešćivanje i postavljanje temelja za bolju budućnost primenjene umetnosti i dizajna, podsećajući nas na važnost podrške, inovacije i kulturne relevantnosti.
Dr Zdravko Rajčetić
teoretičar umetnosti i medija