Izložba „Vrt“ u okviru projekta „Razlike“ biće prikaza u okviru Kaledioska kulture, Ars Elektronika od 02. do 05. septembra u prostoru Nacionalnog paviljon umetnosti Novih medija – Kreativni distrikt Novog Sada (Kineska četvrt).
VRT
Projekat „Razlike“ Akademije umetnosti u Novom Sadu predstavlja se projektnom temom pod nazivom „Vrt“, koncipiranom tako da kroz medij prostorne instalacije simulira sadržaj, tematski osmišljen tako da se predstavi naracijom, svetlošću, zvukom i animacijom.
Rad „Vrt“ u multimedijskom smislu čine statični i dinamični sistemi prikaza. Dinamički deo odnosi se na video, animaciju, augmentovanu realnost – AR, mapiranje, 3D i zvuk. U statičnom delu predstavljeni su modularni elementi u eksterijeru i enterijeru, odnosno objekti i predmeti sa mapiranim i targetiranim grafikama za učitavanje.
Tema „Vrt“ obeležava i usmerava se na momenat spoja između slučajnog i smislenog, unutrašnjeg i spoljašnjeg, prostornog i iluzionističkog, demografskog, urbanog. Takođe, u radu se zauzima kritički odnos prema životu koji živimo i načinu na koji ga živimo. Odrednicom vrt obeležava se kontekst, to jest okruženje bašte, prirode, ali to je istovremeno i naš mentalni i duhovni vrt, odraz životnog kretanja tokom kojeg smo, izgubljeni u svojoj odsutnosti, izumrli.
Polazna ideja i nadahnuće za ovaj rad pronađeni su u slici Vrt uživanja Hijeronimusa Boša, dakle, u paradoksalnom, imaginarnom shvatanju života, s tim što su, u smislu vizuelnog razlikovanja od Bošovog prauzora, u našem Vrtu sadržaji dati u vidu minimalističkih struktura, svojstvenih današnjici koja je sva u znaku otuđenosti.
Zamisao je da se okruženje, objekat, predstavi kroz privid prostora nalik iluziji vrta, prostora koji potiče iz neke druge dimenzije, iz paralelnog sveta. Ovom utisku doprinose postavljeni objekti i tela (stilizovano drvo, geometrijske forme, projekcija i svetlo).
Tako je u ovom smislu konkretni predstavljeni „Vrt“ ujedno i mogući vrt našeg nestanka i ekološke kataklizme, kao suprotnost onom vrtu o kojem sanjamo.
Ovaj vrt je metafora, predstava i zabluda o idealizovanom mestu života, iluzija življenja, iako veoma udaljena od vrta mentalnog suživota, a svakako vrlo daleko od empatije i ljubavi.
Sadržaj rada čine: geometrijski oblici, predmeti, objekti i tela, projekcija, svetlo, zvuk. U predmetnoj simbolici, tu su: drvo, bršljan, voda, seme. Konkretni modularni objekti i svetlosni elementi instalirani su i aranžirani u eksterijeru samog objekta (zgrade), kao i aplikacije, video-animacije i projekcije na fasadi zgrade.
U eksterijeru se nalaze: kubični elementi, predstavljeni kao pikselizacija prirode i prostora, jedinstvenog i neposrednog tla, koji u svojoj suprotnosti predstavljaju matricu topljenja. Sledeći istovetan princip, prikazana su i stabla – kao jedina opipljiva, ali samo u svojoj simbolici, jer su i ona u suštini predmet u digitalnom prostoru. Centralni oltarski prolaz – u svojoj obrnutoj perspektivi koja nosi niz istovetnih simbola – projekcija je kretanja koja naslućuje kretanje bršljana, odnosno lutanje ove biljke koja kretanjem opisuje i kosmičko povezivanje. Ovakav prikaz i modularni elementi rasprostiru se i u unutrašnjosti objekta, uvodeći kroz elemente fluidni prostor sa više detalja, putem kojih se odvija kodirano interaktivno iščitavanje.
U smislu prostornog rešenja enterijera, postavljeni su takođe stilizovani objekti i predmeti na kojima su mapirana i targetirana mesta za iščitavanje skrivenih poruka, slike. Enterijer u svojoj sterilnosti prikazuje jedini konkretan element – „vodu” – ali u kubičnom ograničenju od milion kapi, koliko nam je od nje (vode) u procesu njenog nestajanja uopšte još preostalo. Kap je u korelaciji sa targetima koji otkrivaju skrivenu sekvencu sećanja na večiti, iskonski ciklus nastanka i rađanja, na seme.
Projekat „Vrt“ usmeren je na metaforično sagledavanje života i kretanja u njemu, u kontekstu opšteg urušavanja prirode i opomena koje se u ovom slučaju upućuju kroz sam objekat, kao prizme u kojoj se ukrštaju i prelamaju emocije koje osećamo svedočeći propasti životvornih elemenata. Vrt kao pojam upućuje na proces koji se odvija u drugoj dimenziji, na posmatranje posledica, na društveno-kulturne refleksije.
Tematski zadatak u ovom projektu zasniva se na pojmu ubrzanog kretanja, na „razvoju” kretanju ljudi i civilizacije ali i sledu svih novonastalih okolnosti u tom kretanju. Upravo iz tog razloga, asimilacija kretanja može se pojasniti kroz metaforu: od zamišljenog rajskog vrta do sopstvenog mentalnog vrta, vrta duše sjedinjene sa ranjenom prirodom.
Projekt je podržan od strane Fondacije „Novi Sad – Evropska prestonica kulture 2022“.
Autori projekta: Konstantin Đuričković, Jelena Gajinović, Aleksandar Danguzov, Edvard Binters
Koordinator: Goran Despotovski
Koncept i realizacija: Goran Despotovski, Konstantin Đuričković, Jelena Gajinović, Aleksandar Danguzov, Edvard Vinters