Изложба “Присуство одсуства”, аутора Дарка Сретића, апсолвента на модулу Фотографија под менторством проф. Иване Томановић свечано ће бити отворена у уторак, 28. марта 2023. у Галерији Дома омладине (Београд) са почетком у 19 часова. Изложба ће за све посетиоце бити отворена до 09. априла 2023.
Истраживање за уметнички пројекат “Присуство одсуства” почиње проналаском једне фотографије из детињства ауторове мајке у породичној архиви . На тој фотографији налазе се Даркова мама и њена рођена сестра, она је за аутора интригантна зато што је са ње исечена мушка фигура, односно њихов отац. Даљим истраживањем архиве, следећа фотографија која аутору привлачи пажњу јесте такође породична, али са венчања његових родитеља. Она је симетрична где се централно налазе мама и тата, док су са обе стране њихове мајке и сестре. Док би за неке ова фотографија била један обичан породични портрет, Дарковом оку не промиче детаљ да се на њој налази белина и празан простор у којем фале очинске фигуре и то са обе стране породице. У том тренутку уметник почиње да увиђа шаблон који се провлачи и почиње више да размишља о свом односу са оцем. Они су породица са највише израђених фотографија у Бачкој Тополи (град у којем је одрастао), Дарко пролази кроз сав материјал како би схватио да у тој великој архиви постоји само пар фотографија њега и његовог оца заједно. Издваја једну која по његовом мишљењу визуелно одлично представља њихов однос, а то је фотографија Дарка са татом који покушава да га храни стојећи му иза леђа, док је његов лик половично исечен из кадра.
Проналазак свих ових фотографија аутора изложбе подстиче на размишљање где је била и шта представља мушка фигура у његовом животу. Никада није имао посебно развијен однос са оцем, али он није такав зато што у њему недостаје љубав, већ због недовољног броја заједничких тренутака које могу међусобно да поделе. На почетку рада на овој серији фотографија Дарко је открио да у његовом животу постоји једно празно место које није могао да објасни или попуни. Тај недостатак је постојао читав његов живот, али до тада Дарко није био свестан његовог порекла или узрока. На разне начине је покушавао да попуни ту празнину, све док га његова потрага једног дана није коштала скоро живота. Индиректна упозорења су постојала ранијих година, али он је одбијао да их примети све док се оно није дирекно спустило на његово тело и дух.
Посматрајући серију фотографија “Присуство одсуства”, можемо рећи да се у њој Дарко користи мало другачијим визуелним језиком. У ранијем раду фотографију је користио како би од ње стварао скулптуралне објекте и тако преносио емоцију, док у садашњем раду то чини слојевито кроз разне метафоре и сопствене доживљаје једног стања, склапајући детаље на разнолике начине, па чак понекад и форензички. У серији фотографија “Присуство одсуства”, није приказан само однос са оцем, него и како је он директно утицао на уметников љубавни живот. Кроз однос оца и сина приказана је генерална потреба сопственог доказивања и тражења нечије љубави само да би се та рупа попунила.
Дарко Сретић је у својим радовима преокупиран темама блискости, додира и коже, елементима који су му недостајали током детињства и одрастања. Ова серија фотографија је ауторова визија вишегенерацијског еха, одуства мушке фигуре, дубоко укорењена у његовој породици, у којој је та празнина постала нормала, све док сам аутор није дошао до спознаје и тиме тај ехо прекинуо.